Saturday, June 18, 2011

Kenapa kita patut memasukkan strawberi dalam menu makanan kita?

Semua orang tahu bahawa strawberi merupakan buah yang sangat lazat. Walau bagaimanapun, adakah anda tahu apakah kehebatan nutrisi yang terdapat dalam buah tersebut? Berikut adalah lapan sebab mengapa anda patut memasukkan strawberi dalam diet makanan anda.
 

Diet

Satu cawan strawberi mengandungi lebih 13% daripada RDA serat pemakanan, namun hanya 43% kalori. The serat dalam strawberi untuk membantu memelihara pencernaan tetap, serta merendahkan tekanan darah dan senak perut.
 

Antioksidan

Strawberi mengandungi sebatian kimia yang dikenali sebagai fenol. Antosianin, sebuah fenol tertentu terdapat dengan banyaknya dalam strawberi, menyebabkan warna merah yang terdapat pada buah strawberi. Walaupun antosianin diketahui mempunyai sifat antioksidan di dalam buah-buahan, ia dibahaskan sama ada agen antioksidan dalam makanan yang kaya dengan antosianin boleh diserap masuk ke dalam tubuh apabila dicerna. Nasib baik, didapati bahawa apabila makanan yang kaya dengan antosianin dimakan, asid urik dalam badan meningkat, yang bertindak sebagai agen antioksidan.
 

Anti-Radang

Fenol dalam strawberi juga melawan gangguan banyak keradangan seperti osteoartritis asma, dan aterosklerosis, oleh cyclooxygenase menghalang enzim (COX) dengan cara yang sama bahawa aspirin dan ubat ibuprofen lakukan. Strawberi, bagaimanapun, tidak membawa kesan sampingan yang tidak diingini seperti perut dan pendarahan usus.
 

Anti-Kanser

Gabungan antioksidan dan anti-radang ejen yang ditemui di strawberi terkenal untuk memerangi daripada tercetusnya pelbagai bentuk kanser. Terima kasih kepada vitamin C, folat, dan quercetin flavonoid dan kaempferol, strawberi adalah merupakan pelindung badan kita daripada sel barah yang sangat lazat.
 

Mata yang sihat

Arkib Oftalmologi baru-baru ini menerbitkan satu kajian di mana tiga atau lebih hidangan strawberi (dan buah-buahan lain) setiap hari boleh mengurangkan kemungkinan terkena penyakit
age-related macular degeneration lebih daripada 1/3.

Vitamin C


Satu cawan strawberi mengandungi sebanyak 136% RDA vitamin C, antioksidan yang berkesan yang boleh membantu tekanan darah yang lebih rendah, memastikan sistem imun yang sihat, dan menghindari pembangunan penyakit okular berkaitan dengan usia, seperti katarak dan degenerasi makular .
 

Mangan  

No comments:

Post a Comment