Monday, February 14, 2011

Kebaikan dan Khasiat Air Mawar.


bunga-mawar

Air mawar terkenal dalam membantu merangsang sistem saraf tunjang. Air mawar juga banyak digunapakai  dalam rawatan alternatif dan komplimentari sebagai bahan pembersih energi negatif serta membantu menstabilkan keseimbangan emosi. Energi positif air mawar dapat membantu pengguna untuk lebih dinamik, lebih yakin, lebih bertenaga serta lebih sihat secara spiritual, fizikal dan mental.

Ini kerana Air mawar mampu mengeluarkan tenaga negatif yang bersarang dalam tubuh. Tenaga negatif ini boleh memberi kesan buruk  kepada daya ketahanan dan ketidakseimbangan emosi seperti masalah kegusaran, tekanan emosi dan cepat  marah.

Air Mawar apabila ditambah untuk satu tab air panas, ia memberi satu kesan yang menenangkan dan  telah digunakan untuk merawat tekanan dan penyakitpenyakit berkaitan tekanan seperti ulser-ulser peptik, ketegangan saraf dan penyakit jantung.
Selain itu, Air Mawar juga digunakan dalam teh terapeutik untuk   merawat kesakitan perut (stomach distresses) dan jangkitanjangkitan pada ginjal. Ia juga dihirup sebagai satu   minuman panas untuk meredakan tekanan. Ini kerana Air mawar mempunyai antiseptik tertentu dan ciri-ciri  anti bakteria . Ini juga merupakan mengapa ia berguna mengembalikan masalah-masalah kulit tertentu.

Air  mawar adalah amat berfaedah untuk kulit dan adalah digunakan dalam pelbagai jenis krim dan topeng-topeng muka. Ia membantu dalam penulenan dan pembersihan kulit normal. Juga ternyata air mawar apabila disapu  pada kulit berminyak dapat mengimbangkan kandungankandungan minyak dan nodanoda pada kulit.  Kulit sensitif dapat disejukkan dan ditenangkan apabila disapu dengan air mawar. Ia juga membantu dalam penyembuhan luka. Ia digunakan sebagai alternatif untuk melegakan pembakaran dan kulit terengsa  selepas bercukur.

Sifat-sifat air mawar adalah sangat diakui kebaikannya oleh pakar rambut. Ia membentuk  bahan utama pelbagai produk-produk penjagaan rambut. Air mawar memberi kesan baik pada kulit kepala dan rambut. Ia membantu mengurangkan radang, meningkatkan aliran darah dalam kulit kepala dan membantu dalam pertumbuhan rambut.

Ia juga merupakan minyak yang kurang sekali kandungan toksid (racun). Kita  boleh menbuat minuman yang lazat dengan menitikkan setitik minyak ros kedalam segelen air. Kacau dan  goncang air itu.Jika kita mengambil pula setitik air daripada campuran (air yang telah dititikan dengan minyak  tersebut) ke dalam segelen air lain, akibatnya air itu memuaskan jika diminum. Satu titik masih berkuasa  mewangikan air meskipun dilarutkan sampai sejuta kali.

Source: http://site.jus-mawar.com/main/3092/index.asp?pageid=74497

1 comment:

  1. air mawar sangat berguna untuk perawatan kecantikan bagi para wanita dan untuk aroma terapi juga sangat bagus , membuat kita rileks dan tenamng

    ReplyDelete